De Evolutie van de Victor Carbonsonic shuttles

Als badmintonspecialist zien we de vraag naar duurzaamheid en consistente vliegeigenschappen toenemen. Victor heeft met de Carbonsonic-serie een serieuze stap gezet om een kunststof shuttle te creëren die aanvoelt als een veren shuttle. Wij kijken terug op de evolutie van deze serie en blikken vooruit op de komende topversie!

De Ontwikkeling van Carbonsonic: Van Experiment naar Noodzaak
Victor heeft aanzienlijk geïnvesteerd in het perfectioneren van deze hybride shuttle, die een carbonvezel-as combineert met een synthetische "rok". De Carbonsonic shuttles zijn dus niet hybride omdat ze uit zowel een natuurproduct, als uit kunstof bestaan, maar omdat carbonvezel wordt gecombineerd met synthetisch materiaal. De Carbonsonic heeft geen (natuur)veer in de shuttle verwerkt. Met het oog op de toekomst, zal er een shuttle gemaakt moeten worden die in z'n geheel niet meer bestaat uit veren.

Carbon Sonic No.1 & No.2
De eerste twee generaties waren een duidelijk experiment. Ze waren een stap in de goede richting wat betreft het gevoel van de impact, maar de shuttles waren vrij gevoelig voor afwijkingen in de vlucht en de duurzaamheid liet nog te wensen over. Na enkele zware smashes was de baan van de shuttle vaak niet meer correct. Ze waren beter dan de traditionele nylon shuttles, maar bereikten niet de lat van de veren versie.
Het verschil tussen de No.1 en No.2 is dat de shuttledop van de No.1 meer gemaakt was van echt kurk, en die van de No.2 was meer gemaakt van synthetisch kurk.

New Carbonsonic (NCS)
Dit was de doorbraak. Victor heeft hier de levensduur aanzienlijk verlengd – soms wel tien keer langer dan de eerdere versies. De vlucht is veel stabieler en voorspelbaarder, met een gewicht dat dichter bij een echte veren shuttle ligt. Hoewel de vlucht nog steeds iets sneller vertraagt dan een echte veer, is het gevoel bij het raken en het geluid van de impact zeer indrukwekkend. Voor trainingen en recreatief spel op een hoger niveau is dit een uitstekend en duurzaam alternatief geworden, die in Europa steeds meer gevraagd wordt.
Ze zijn momenteel niet aan te slepen, elke speler wil ze graag uitproberen. Victor heeft nog een slimme marketing-truc toegepast: in de koker van deze nieuwe versie zitten 12 shuttles, net zoals bij kokers met veren shuttles. De kokers van de vorige versies bevatten slechts 6 shuttles, net zoals de kokers van de traditionele nylon shuttles. Slim!

De Toekomst: Victor New Carbonsonic Pro
De New Carbonsonic (NCS) is momenteel al een favoriet voor duurzaam trainen, maar wij, als specialisten, zijn extreem nieuwsgierig naar de Victor New Carbonsonic Pro (NCS Pro), die eind deze maand in Nederland wordt verwacht. Deze Pro-variant wordt gepositioneerd als een Premium synthetische shuttle, vergelijkbaar met de verenshuttles die boven gemiddeld goed zijn, zoals de Victor Gold Maxima of de Victor Champion No.1. Verwacht wordt dat de NCS Pro een nog stabielere, meer verenshuttle-achtige vluchtcurve zal bieden en een nog hogere duurzaamheid zal bereiken door de geavanceerde constructie, waaronder een hybride kurk en de extra gaatjes in de 'veren'.

Nieuwe review video komt eraan!
Wij hebben de nieuwe NCS Pro al weten te bemachtigen en gaan volgende week een uitgebreide VLOG-test maken, waarbij we de Pro-versie direct vergelijken met z'n oudere broer, de New Carbonsonic, en ook uiteraard met verschillende veren shuttles.

Houd onze kanalen in de gaten!